piątek, 9 września 2011

System Dziesiętny - ćwiczenia wprowadzające część II / Decimal System - Introductory Exercises part II

Tworzenie dużych liczb z użyciem kart liczbowych i złotych perełek.

Głównym celem tego ćwiczenia jest zaznajomienie dziecka z poszczególnymi kategoriami liczb oraz praktyka w ich odczytywaniu. Prezentacja przygotowuje dziecko do hierarchicznego postrzegania liczb. Dziecko wykonując ćwiczenie wielokrotnie ma szansę uświadomić sobie, że miejsce jakie dana cyfra zajmuje w złożonej liczbie nadaje jej odpowiednio wartość jednostki, dziesiątki, setki czy tysiąca.

Materiały potrzebne do przeprowadzenia ćwiczenia to:
- 9 złotych jednostek
- 9 złotych dziesiątek,
- 9 złotych setek,
- 1 złoty tysiąc,
- zestaw dużych kart liczbowych
- pusta drewniana/plastikowa tacka

Kuba nie mógł się doczekać tej prezentacji szczególnie, że perspektywa operowania czterocyfrowymi liczbami była dla niego nie lada atrakcją.
Całe ćwiczenie miało następujący przebieg.

Poprosiłam Kubę o rozłożenie dwóch mat na podłodze w pewnej odległości od siebie. Karty z pustą tacą znalazły się na jednej macie, rozłożone tak jak w poprzedniej prezentacji. Na drugiej macie został rozłożony nasz złoty materiał.
Na środku, w górnej części pustej tacy umieściłam dwie sąsiadujące ze sobą kategorie liczb tj. 3 dziesiątki i 3 jedności. Zadaniem Kuby było przyniesienie dokładnie takiej liczby koralików, jaka wskazywała liczba na tacy. W oryginalnej prezentacji, karty liczbowe pozostają ułożone na tacy osobno do momentu kiedy dziecko wraca z koralikami i zostają one wspólnie przeliczone. Karty następnie się zsuwa i na głos wymawia się powstałą liczbę. My od razu tworzyliśmy liczbę bo Kuba już dobrze zna nazwy liczb w zakresie od 1-100 oraz pełne setki do tysiąca.



Po każdym kolejnym zadaniu karty i koraliki wracają na swoje miejsce. Pracujemy tak długo, jak długo dziecko ma na to ochotę, wybierając zawsze dwie sąsiadujące ze sobą kategorie. Ponieważ Kuba nie miał żadnych problemów ani z ilością ani z nazewnictwem przeszliśmy szybkim krokiem do dobierania koralików z trzech sąsiadujących ze sobą kategorii liczbowych tj. np. 285



W zadaniach z trzema kategoriami liczb dobieranie odpowiednich ilości nie stanowiło najmniejszego problemu, natomiast od czasu do czasu Kuba plątał się w nazwach liczb. Był to dla mnie sygnał, że musimy poświęcić więcej uwagi odczytywaniu złożonych liczb trzy i czterocyfrowych. Od liczb trzycyfrowych przeszliśmy do liczb czterocyfrowych i tu także zdarzały się drobne pomyłki w odczytywaniu liczb.



Przeprowadzając to ćwiczenie należy zwrócić uwagę, by od czasu do czasu, wybierać liczbę tak, aby zawierała choć jedno zero. W zadaniach z zerem Kuba mile mnie zaskoczył bo od razu skojarzył, że zero w danej kategorii oznacza, że jest ona pusta i nie wymaga dobrania żadnych koralików. Co więcej sam zauważył, że do stworzenia każdej liczby czterocyfrowej wystarczą tylko cyfry od 1-9.

c.d.n.

3 komentarze:

  1. Wheels is not anywhere near being ready for something like this, but I am so excited about when he starts doing more complex work like this. I'm glad your little guy enjoyed it :)

    OdpowiedzUsuń
  2. dzięki kochana za te posty! są naprawdę profesjonalne - my na razie jesteśmy na dziesiątkach (z prostego powodu, wciąż nie zrobiłam setek ani tysiąca...:(), ale jak tylko pokonam lenia i zrobię resztę, wczytam się jeszcze raz baaardzo dokładnie!:)

    OdpowiedzUsuń
  3. fantastyczne! muszę zapamiętać - mój młody na razie dużo za młody ale pewnie tak szybko zleci, że będę szukać nowych pomysłów na naukę - boskie masz pomysły!

    OdpowiedzUsuń

Thanks for visiting my blog. I love to read your comments so if you have time and like what you have read leave me one.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...