Wężowidło, w świecie anglojęzycznym znane pod nazwą „Snake Game”, to wspaniała zabawa pozwalająca dziecku na odkrywanie, eksperymentowanie i utrwalanie dwóch podstawowych działań, jakimi są: dodawanie i odejmowanie. W najbliższym czasie skupimy się tylko i wyłącznie na części poświęconej dodawaniu. Składać się ona będzie z 4 części, odpowiadających czterem różnym prezentacjom. Na dzień dzisiejszy, Kuba samodzielnie wykonuje wszystkie cztery ćwiczenia i muszę powiedzieć, że bardzo je lubi. Jestem pewna, że i Waszym skarbom przypadną one do gustu.
Wężowidło ma wiele zalet. Przede wszystkim, pozwala dzieciom zapoznać się zE wszystkimi możliwymi kombinacjami tworzącymi liczbę 10. Co więcej, dzięki tej zabawie Wasze dziecko ma szansę posiąść podświadomie wiedzę o tym, że sumując ze sobą dowolne dwie cyfry w zakresie od 1-9 otrzymają sumę nieprzekraczającą liczby 18. Co za tym idzie, wężowidło pozwala w przyjemny sposób opanować podstawowe kombinacje występujące w dodawaniu, które później umożliwią dziecku szybkie dodawanie dowolnie wybranych liczb.
Do zabawy w wężowidło potrzebne będą Wam następujące elementy:
• 5 zestawów kolorowych schodków (1-9), umieszczonych w pudełku z czerwoną pokrywką,
• 1 zestaw czarno-białych schodków w pudełku z białą pokrywką,
• 25 złotych pręcików dziesiątek w pudełku ze złotą pokrywką.
• Kartonowy trójkącik z nacięciem szerokości 2-3mm.
Kolory pokrywek ułatwiają dziecku organizację pracy, ale nie są elementem niezbędnym. Równie dobrze możecie przyjąć inny układ kolorystyczny.
Cześć z Was zapewne zastanawia się, jak wygląda zestaw czarno-białych schodków. Tak, jak w przypadku ich kolorowego odpowiednika, zestaw czarno-biały składa się z metalowych pręcików, na które nawleczone zostały koraliki w liczbie od 1-9. Żeby wszystko było jasne, podaję układ kolorystyczny dla poszczególnych pręcików:
1 – jeden czarny koralik,
2 – dwa czarne koraliki,
3 – trzy czarne koraliki,
4 – cztery czarne koraliki,
5 – pięć czarnych koralików,
6 – pięć czarnych koralików i jeden biały
7 – pięć czarnych koralików i dwa białe,
8 – pięć czarnych koralików i trzy białe,
9 – pięć czarnych koralików i cztery białe.
PIERWSZA PREZENTACJA
1. Przed przystąpieniem do pracy, nazywamy materiał, z którym będziemy pracować wraz z dzieckiem.
2. Wskazujemy miejsce gdzie dany materiał należy odłożyć po skończonej pracy.
3. Prosimy dziecko o przyniesienie i rozłożenie maty.
4. Przynosimy pudełeczka potrzebne do zabawy w wężowidło na matę.
5. Pudełeczka układamy w następującej kolejności: pudełko ze złotą pokrywką, pudełko z czerwoną pokrywką i pudełko z białą pokrywką, zaczynając od górnego lewego rogu maty.
6. Otwieramy pudełko ze złota pokrywką, następnie pokrywkę wsuwamy bezpośrednio pod pudełko.
7. Otwieramy pudełko z czerwoną pokrywką. Pokrywkę umieszczamy bezpośrednio za pudełkiem tak, aby jej kolorowa część była zwrócona do dziecka.
8. Otwieramy pudełko z białą pokrywką, opróżniamy jego zawartość na matę. Odkładamy pudełko na miejsce wsuwając pokrywkę pod pudełko.
9. Umieszczamy pierwszy czarny koralik po prawej stronie maty i prosimy dziecko, aby dokończyło budowanie czarno-białych schodków.
10. Zwracając się bezpośrednio do dziecka mówimy: „ Teraz zbuduję dla Ciebie pięknego kolorowego węża”.
11. Z pudełka, w którym znajdują się kolorowe schodki wyjmujemy jeden pełen zestaw schodków, plus dodatkowo, jeden pręcik z pięcioma jasnoniebieskimi koralikami(5) . Zamykamy pudełko pokrywka, która znajdowała się za pudełkiem.
12. Z koralików budujemy węża. Sposób ułożenia koralików nie ma znaczenia - można je łączyć ze sobą w dowolny sposób.
13. Informujemy dziecko, że zamienimy teraz kolorowego węża w złotego węża.
14. Bierzemy do rąk kartonowy trójkącik i umieszczając go każdorazowo za przeliczonym koralikiem, odliczamy zaczynając od lewej strony węża, dziesięć koralików.
15. Kiedy dotrzemy do dziesiątego koralika, układamy bezpośrednio za nim nasz kartonowy trójkącik.
16. Bezpośrednio nad odliczoną dziesiątką koralików, umieszczamy pręcik ze złotą dziesiątką. Jeżeli po prawej stronie kartonika na pręciku pozostały nam jakieś koraliki zliczamy je. Nad nimi umieszczamy pręcik z czarno-białych schodków odpowiadający liczbie pozostałych po prawej stronie koralików.
17. Przeliczone i wymienione na złote i czarnobiałe schodki koraliki umieszczamy w pustym pudełeczku z białą pokrywką.
18. Przesuwamy wymienione koraliki tak, aby tworzyły całość z wężem.
19. Przypominamy dziecku, że nowe odliczanie, zaczynamy zawsze od pierwszego niezłotego koralika.
20. Zaczynamy odliczać następną dziesiątkę koralików. Oznacza to, że w tym wypadku musimy zacząć od czarno-białych koralików.
21. Tak jak w poprzednim przykładzie, ustawiamy kartonowy trójkącik za dziesiątym koralikiem. Nad przeliczoną dziesiątką umieszczamy złoty pręcik. Jeżeli istnieje taka potrzeba przeliczamy koraliki, które pozostały na pręciku po prawej stronie kartonika i wymieniamy na odpowiedni pręcik z czarno-białych schodków. Przeliczone i wymienione koraliki umieszczamy w przypisanych im miejscach: kolorowe schodki trafiają do pudełka z białą pokrywką, czarno-białe pręciki wracają na swoje miejsce w schodkach.
22. Całą czynność powtarzamy tak długo, aż wąż stanie się całkowicie złoty.
SPRAWDZENIE POPRAWNOŚCI WYKONANIA ZADANIA
1. Układamy wszystkie wykorzystane złote pręciki pionowo na macie, zostawiając między nimi przyzwoite odstępy.
2. Wysypujemy wszystkie wykorzystane w zabawie kolorowe pręciki na matę.
3. Umieszczamy dowolny kolorowy pręcik wzdłuż pierwszego złotego pręcika pytając: „ Ile koralików potrzebujemy, aby stworzyć dziesiątkę?”
4. Dokładamy pręcik z odpowiednią liczbą koralików, tak, aby ich suma dawała liczbę 10.
5. Wybieramy kolejny kolorowy pręcik i umieszczamy go wzdłuż drugiego złotego pręcika, zadając dziecku to samo pytanie: „Ile koralików potrzebujemy, aby stworzyć dziesiątkę?”
6. Tak, jak poprzednio, dokładamy odpowiedni pręcik, aby suma koralików wynosiła 10.
7. Czynność powtarzamy, aż do wyczerpania koralików.
Jeżeli w wyniku sprawdzenia, na macie zostaną nam jakieś nieprzyporządkowane koraliki lub jest ich za mało, by stworzyć pełne dziesiątki możemy być pewni, że w zadaniu został popełniony błąd, albo w trakcie przeliczania, albo w trakcie wymiany koralików. W takiej sytuacji całe ćwiczenie należy powtórzyć od początku.