czwartek, 8 września 2011

System Dziesiętny - ćwiczenia wprowadzające część I / Decimal System - Introductory Exercises part I





Moi drodzy, dzisiaj słów kilka o prezentacjach z działu poświęconego systemowi dziesiętnemu.Kilka osób pytało mnie, kiedy można zacząć takie prezentacje. Z tego co mi wiadomo, średnia wieku dzieci, które zaczynają pracę z tym materiałem to ok. 4 lata. Oczywiście jest to wiek orientacyjny. Ważne, żeby przed rozpoczęciem pracy z tym działem upewnić się, że Wasz szkrab zna:
- symbole cyfr 0-9
- ilościowe pojecie liczb od 0-10
- kojarzy prawidłowo symbol z jego ilościowym odpowiednikiem.

W przedszkolach pracujących metodą M. Montessori ćwiczenia wstępne z systemu dziesiętnego, wprowadzane są symultanicznie z prezentacjami liczb w zakresie od 10-19, a także pełnych dziesiątek aż do 100.

Ze względów czasowych nie jestem wstanie opisać wszystkich prezentacji, które przerobiliśmy z Kubą, postaram się wybrać te bardziej "skomplikowane", chociaż osobiście uważam, że każda nawet pozornie mało istotna prezentacja ma swoją ważną role do odegrania w tym idealnie skrojonym materiale matematycznym. Ponieważ Kuba ma już sześć lat, niektóre prezentacje nie stanowią dla niego żadnego wyzwania, mimo to zdecydowałam się przerobić je po kolei, trochę diagnostycznie, a trochę dlatego, że osobiście mój nauczycielsko-matczyny wewnętrzny kompas czuje się usatysfakcjonowany i uspokojony faktem, że trzymając się kolejności ustalonego schematu pomogę mu zbudować solidny szkielet podstawowych informacji, które będą punktem wyjścia do bardziej wyrafinowanych zadań i wyzwań matematycznych.

Dobrze, teraz kiedy pewne kwestie organizacyjne zostały już wyjaśnione mogę zacząć w punkcie, w którym obecnie się z Kubą znajdujemy. Jesteśmy już po wstępnej prezentacji złotego materiału i dużych kart liczbowych (Jeżeli jesteście zainteresowani szczegółami, proszę o maila, a wtedy postaram się opisać także i te prezentacje).

W tym tygodniu pracujemy nad następującymi prezentacjami:
1. Asocjacja złotego materiału koralikowego z kartami liczbowymi.
2. Tworzeniem dużych liczb z użyciem kart liczbowych i złotego materiału.
3. Wymiana jednostek na dziesiątki, dziesiątek na setki i setek na tysiące.
4. Bank - zabawa w wymianę złotego materiału na karty liczbowe i kart liczbowych na złoty materiał.


ASOCJACJA ZŁOTYCH PEREŁEK I KART LICZBOWYCH

Do prezentacji musicie przygotować sobie następujące materiały:
- mały pojemniczek z 9 złotymi jednostkami,
- 9 złotych dziesiątek,
- 9 złotych setek,
- 1 złoty tyśiąc
- zestaw dużych kart liczbowych
- pusta drewniana tacka

Nasze karty liczbowe pochodzą z Montessori Print Shop, tam też możecie je sciągnąc za darmo, klikając w ten link Cały złoty materiał przygotowałam samodzielnie.

KROK 1
DOBIERANIE KORALIKÓW DO KARTY

Prosimy dziecko o rozwinięcie dwóch mat w pewnej odległości od siebie.
Na jednej z nich rozkładamy złoty materiał zaczynając od lewej strony, układamy tysiąc, obok setki- jedna pod drugą, następnie dziesiątki i na końcu jedności. Na drugiej macie dziecko rozkłada karty liczbowe. Dziecko układa karty od prawej do lewej- zaczynając od jedności.




Na środku tacy, w jej górnej części układamy wybraną kartę z danej kategorii i prosimy dziecko by podeszło do maty ze złotym materiałem i przyniosło taką ilość koralików jaką wskazuje liczba na karcie z tacy. Kiedy dziecko wraca z koralikami pytamy jaką ilość koralików nam przyniosło. Dziecko odpowiada podając nam konkretną liczbę. Przeliczamy przyniesione koraliki na głos razem z dzieckiem. Jeżeli wszystko się zgadza prosimy dziecko by odniosło koraliki i odłożyło kartę na swoje miejsce. Kuba od początku nie miał najmniejszych problemów z tym zadaniem i szybko poprosił by łączyć mu karty z różnych kategorii. I to zadanie poszło bezbłędnie. Jeżeli Wasze dziecko ma ok 4 lat, osobiście przy tej prezentacji trzymałabym się jednej kategorii na raz. Jeżeli dziecko nie robi błędów w tym zadaniu można spokojnie przejść do następnego kroku.



KROK 2
DOBIERANIE KART DO KORALIKÓW

Kładziemy dziecku na pustej tacy wybraną ilość koralików z danej kategorii i prosimy by udało się do maty z liczbami, przynosząc kartę liczbową odpowiadające ilości koralików na tacy. W tym wypadku, kiedy dziecko wraca z kartą nie ma potrzeby kolejnego głośnego przeliczania. Sprawdzamy licząc w myślach czy dziecko wykonało zadanie prawidłowo. Jeżeli wszystko się zgadza, dziecko odnosi koraliki i karty na swoje miejsce. Z młodszymi dziećmi trzymamy się zasady wybierania koralików tylko z jednej kategorii na raz. Dla Kuby to zadanie nie było wyzwaniem, więc szybkim krokiem przeszliśmy do kolejnej prezentacji czyli tworzenia dużych liczb z użyciem złotego materiału.




Właśnie zdałam sobie sprawę, że opisując po kolei wszystkie prezentacje wymienione na początku, post będzie strasznie długi i męczący. Dlatego też, o kolejnej prezentacji będziecie mogli poczytać już w następnym poście.

W razie pytań - proszę o maila, swoje uwagi możecie także zostawić w sekcji komentarzy
Życzę Wam wspaniałego dnia.









3 komentarze:

  1. Wielkie dzieki Ewo za kolejny bardzo pomocny i inspirujący post. Ja jestem na etapie poszukiwania złotych koralików w atrakcyjnej cenie. Mam dwa pytania: Ile koralików użyłaś do przygotowania materiałów? 2000 czy się mylę? Czy kolejne tysiące są pudełkami?
    Jak tam Kuba w szkole??? Podoba mu się?
    Pozdrawiamy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Niesamowite. Dla mnie to zupełnie nowość! Podziwiam!!! Magda J.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ewo,dziękuję, że opisujesz to tak szczegółowo. Ja powoli przechodzę od myśli do czynów. Dopisuję się do pytania Szczęśliwej Mamy: ile koralików użyłaś?

    OdpowiedzUsuń

Thanks for visiting my blog. I love to read your comments so if you have time and like what you have read leave me one.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...