czwartek, 9 lutego 2012

Proste eksperymenty dla dzieci - Magnetyzm część I

Moje dwa szkraby, ostatnią najbardziej na świecie lubią przeprowadzać eksperymenty. Ponieważ, ja też je uwielbiam z przyjemnością przygotowałam dla nich całą masę materiałów i doświadczeń. Tematem wszystkich prezentowanych tu eksperymentów będzie" Magnetyzm". Wybrałam właśnie ten temat, ponieważ w doświadczeniach i eksperymentach z tego działu, mogą brać udział nawet takie małe bąble jak nasz 29 miesięczny Antoś:-) Mimo, że staramy się przeprowadzać eksperymenty wspólnie, Kuba i Antoś mają zazwyczaj trochę inne zadania. W dzisiejszym poście pojawią się tylko i wyłącznie zadania wykonane przez Antolka. Karty pracy Kuby opiszę i udostępnię do pobrania w osobnym poście ;-)




Zabawy z magnesami i siłą magnetyczną stanowią wspaniałą bazę eksperymentalną i językową. W ramach przygotowań do tematu na naszych półkach pojawiły się koszyki "materiałowe". Ich głównym celem było sensoryczne i językowe zapoznanie Antolka z różnymi materiałami, z których zrobione są przedmioty towarzyszące nam w życiu codziennym. Dzięki koszykom Antolek poznał takie materiały jak: drewno, plastik, metal, papier, tkaniny, wełna, szkło, guma, skóra itp. Umiejętność nazywania i rozróżniania poszczególnych materiałów okazała się bardzo przydatna w naszych magnetycznych zabawach. Więcej o koszykach materiałowych postaram się napisać jak znajdę trochę więcej czasu ;-).



Prezentacja nr 1 - "Tajemniczy magnes"



Doświadczenie najlepiej przeprowadzić wówczas, gdy dziecko zna już podstawowe nazwy materiałów tj. drewno,plastik itp. W prezentacji najlepiej wykorzystać przedmioty, które dziecko zna, i które miało juz okazję poznać np. w trakcie pracy z koszykami materiałowymi.

Do przeprowadzenia doświadczenia/prezentacji potrzebne będą:
- taca prezentacyjna
- 1 koszyk zawierający tylko magnetyczne przedmioty
- 1 koszyk zawierający tylko niemagnetyczne przedmioty
- 1 magnes

Na tacy ustawiamy w kolejności, od lewej do prawej: koszyk z przedmiotami niemagnetycznymi, koszyk z przedmiotami magnetycznymi, magnes. Taca jest gotowa do prezentacji. Na poniższym zdjęciu, Antek usiadł po przeciwnej stronie, niż ta, po której odbywała się prezentacja, stąd też odwrotne ułożenie koszyków w stosunku do opisu z prezentacji ;-)



Zapraszamy naszego malucha na matę, informując go o tym, że mamy mu coś szalenie ciekawego do pokazania. Stawiamy tacę prezentacyjną przed sobą i szkrabem. Maluch powinien znajdować się po naszej lewej stronie. Wykładamy na matę pierwszy koszyk, licząc od lewej strony. Po kolei wyciągamy z niego poszczególne przedmioty, oglądamy je dokładnie i nazywamy materiał, z którego zostały zrobione. Po "oględzinach" wszystkich przedmiotów z pierwszego koszyczka, umieszczamy je w nim z powrotem. Taką samą procedurę stosujemy w przypadku drugiego koszyczka. Dziecko, które pracowało z koszykami materiałowymi z pewnością zauważy, że w tym koszyczku znajdują się tylko i wyłącznie przedmioty metalowe. Po obejrzeniu zawartości drugiego koszyka nadszedł czas na prezentacje magnesu. Bierzemy go do ręki, studiujemy dokładnie i z wyrazem zaniepokojenia wynikającego z niewiedzy ;-) zwracamy się do malucha: "Ciekawe z jakiego materiału zrobiony jest ten przedmiot?" Gwarantuje Wam, że nie będziecie musieli długo czekać na odpowiedz!!!! Mój Antek wykrzyknął prawie natychmiast: "Z metalu!!!". Kiedy ustaliliśmy już z jakim materiałem mamy do czynienia zwracamy się do dziecka z kolejnym pytaniem: "Ciekawe dlaczego ten przedmiot nie znalazł się w koszyczku razem z innymi metalowymi przedmiotami?". Odpowiedzi dzieci mogą Was nieźle zaskoczyć ;-) Jeżeli dziecko nie ma żadnego pomysłu, naprowadzamy go delikatnie: "A może ten przedmiot różni się czymś od pozostałych, może posiada jakąś specjalną umiejętność?". Proponujemy dziecku, by umieściło magnes, najpierw w koszyczku z rzeczami niemagnetycznymi, a następnie w koszyczku z przedmiotami magnetycznymi. Dziecko z pewnością zauwazy, że w koszyku z przedmiotami magnetycznymi dzieją się różne cuda. Pomagamy je dziecku nazwać jeżeli samo jeszcze nie potrafi tego zrobić np: "Ten przedmiot przyciąga inne metalowe przedmioty". Musicie być przygotowani na to, że dziecko będzie chciało powtarzać ten etap eksperymentu wielokrotnie ;-). Kiedy maluch już się wstępnie nasyci sprawdzaniem "fantastycznych właściwości magnesu" Możemy przejść do dalszej części prezentacji/doświadczenia. Zwracając się do dziecka pytamy: "Czy wiesz, że przedmioty, które posiadają umiejętność przyciągania innych metalowych przedmiotów mają swoja specjalną nazwę? Te przedmioty to "magnesy". Wskazujemy na nasz magnes z prezentacji mówiąc: "Ten przedmiot to magnes. Magnes potrafi przyciągać inne metalowe przedmioty." Na tym etapie kończymy naszą wstępna prezentacje. Oczywiście ze względu na wiek odbiorców tej prezentacji pewne informacje zostały mocno uproszczone.


Prezentacja nr 2 - "Magnes nie jeden ma kształt"


Do przeprowadzenia doświadczenia/prezentacji potrzebne będą:
- taca do prezentacji, a na niej koszyczek, w którym znajdują się następujące magnesy:
- magnes podkowiasty,
- magnes sztabkowy,
- magnes neodymowy
- klocek magnetyczny np.taki z zestawu GEOMAG.
- do koszyczka dołączamy etykietę z napisem "Magnes".

Zapraszamy malucha na matę. Ustawiamy tacę prezentacyjną przed sobą i dzieckiem. Maluch znajduje się po naszej lewej stronie. Nazywamy materiał: "To jest taca z magnesami. Magnesy to przedmioty, które potrafią przyciągać inne metalowe przedmioty". Zdejmujemy koszyczek z tacy i ustawiamy go przed sobą. Wyjmujemy etykietę z napisem i umieszczamy ją na górze tacy. Zwracamy się do dziecka wskazując na etykietę: "Tu jest napisane: "Magnes. Magnes to przedmiot, który potrafi przyciągać inne metalowe przedmioty. Wszystkie przedmioty w tym koszyczku to magnesy." Następnie po kolei wyciągamy poszczególne magnesy, oglądamy je dokładnie i na końcu głośno wypowiadamy ich nazwę np.:"To jest magnes sztabkowy". Kolejnego dnia wprowadzamy nazwy poszczególnych magnesów w trakcie lekcji trójstopniowej. Kiedy dziecko pozna dobrze ich nazwy, jako urozmaicenie możemy zaproponować mu dopasowywankę:

Magnes do obrazka




Obrazek do obrazka



Niestety w trakcie kiedy Antek pracował z powyższymi materiałem "padły" mi baterie w aparacie ;-(Jak tylko chłopcy wrócą od dziadków i Antek będzie pracował z tym materiałem postaram się uzupełnić wpis zdjęciami ;-)))



Prezentacja nr 3 - "Magnetyczne - Niemagnetyczne"


Do przeprowadzenia doświadczenia/prezentacji potrzebne będą:
-tacka do prezentacji przygotowana w sposób jak na zdjęciu,
-koszyczek, w którym znajdują się wymieszane materiały magnetyczne i niemagnetyczne,
-pojemnik z magnesem.




Jak zwykle, zanim rozpoczniemy pracę z danym materiałem podajemy dziecku jego nazwę: "To jest tacka przedmiotów magnetycznych i niemagnetycznych" Wyjaśniamy dziecku, co znajduje się na każdej z etykiet np. "Tu jest napisane: magnetyczne. Przedmioty, które przyczepiają się do magnesu, nazywamy magnetycznymi" Wskazując na etykietę z napisem "niemagnetyczne" mówimy: "Tu jest napisane niemagnetyczne. Wszystkie przedmioty, które nie są przyciągane przez magnes nazywamy "niemagnetycznymi". Bierzemy do ręki magnes i pierwszy przedmiot z koszyka. W zależności od jego właściwości, umieszczamy przedmiot pod daną etykietą wyraźnie mówiąc np.: "Ten korek jest niemagnetyczny itp.";-) Kiedy sortowanie dobiegnie końca, możemy z dumą podziwiać nasz posortowany materiał. Po skończonej prezentacji, wszystkie elementy wracają na swoje miejsce, a tacka rzeczy magnetycznych i niemagnetycznych wraca na półkę ;-)



Tak wygląda nasza taca rzeczy magnetycznych i niemagnetycznych po sortowaniu ;-)



Zdradzę Wam, że za pierwszym razem, kiedy Antek samodzielnie przystąpił do pracy naliczyłam ponad 10 powtórzeń, całych pełnych cykli ;-))) Dawno nie był tak pochłonięty "pracą". Przed wyjazdem do babci poprosił nawet o spakowanie tacy do walizki ;-))) Oczywiście z czasem odrobinę zmodyfikował ćwiczenie, zbierając posegregowane materiały magnetyczne do koszyczka za pomocą magnesu;-) Bardzo polubił też nowe słowa. Przez pół dnia chodził, dotykał wszystkiego wokoło magnesem i klasyfikował na "magnetyczne" i "niemagnetyczne".



Okazało się, że Antolek potrafi być bardzo metodyczny ;-))) Z uporem maniaka, zaczynał segregację zawsze od tych samych elementów ;-)))




Jeżeli ktoś z Was nie jest do końca przekonany, co do faktu, że doświadczenia z magnesami sprawiają dzieciom olbrzymią radość - myślę, że oglądając poniższe zdjęcia szybko zmieni zdanie:-) Prawie na każdym zdjęciu, które zrobiłam tamtego dnia, Antolek radośnie się uśmiechał ;-)




Prezentacja nr 4 - "Magnesy w przedmiotach codziennego użytku"




Do przeprowadzenia prezentacji potrzebny będzie:
- koszyczek w którym umieszczamy przedmioty codziennego użytku w których znajdują zastosowanie magnesy. W naszym koszyczku znalazły się (słuchawki od telefonu, bakugany, magnesy na lodówkę, magnetyczne literki, klocki magnetyczne oraz portfel zapinany na magnetyczny zatrzask)


Zapraszamy dziecko na matę. Stawiamy koszyczek przed sobą i maluchem, który znajduje się po naszej lewej stronie. Zwracając się do dziecka mówimy:"To jest koszyczek z przedmiotami, w których znajdują się magnesy. Przedmiotów tych używamy na co dzień w różnych sytuacjach". Wyciągamy pierwszy przedmiot. Nazywamy go i tłumaczymy, w jaki sposób dany magnes pomaga nam w codziennym życiu. Oczywiście nasze tłumaczenie musi być dostosowane do wieku dziecka. U nas wyglądało to mniej więcej tak: "To jest Bakugan. Magnes w tym Bakuganie pozwala mu się zamknąć" ;-) Ponieważ, niektórych magnesów nie da się umieścić w koszyku, po prezentacji udaliśmy się w obchód po mieszkaniu w poszukiwaniu kolejnych przykładów magnesów ułatwiających nam życie ;-))




Prezentacja nr 5 - "Magnetyczne zawody siłowe"



Do przeprowadzenia prezentacji potrzebna będzie:
- tacka do prezentacji,
- kartka bloku technicznego
- patyczek do szaszłyków,albo długa linijka,
- kilka magnesów w różnych kształtach,
- metalowe spinacze odpowiadające ilości magnesów.



Zapraszamy dziecko do stołu, na którym czeka już nasz zestaw do magnetycznych zawodów siłowych. Zwracając się do malucha mówimy: " Pamiętasz jak mówiliśmy, że magnesy to przedmioty posiadające specjalną umiejętność. Magnesy potrafią przyciągać różne metalowe przedmioty. Czasami magnes i jakiś przedmiot są ze sobą tak mocno złączone, że trudno je rozłączyć. Innym razem można to zrobić bez problemu. Dzisiaj przekonamy się od czego zależy ta siła, i który z naszych magnesów jest najsilniejszy." Wzdłuż jednego z dłuższych boków kartki umieszczamy w równomiernych odstępach nasze magnesy. Po przeciwnej stronie, umieszczamy spinacze, tak by na każdy magnes przypadał jeden spinacz, leżący dokładnie na przeciwko magnesu. Za spinaczami umieszczamy nasz patyczek lub linijkę. Następnie popychamy patyczkiem cały rząd spinaczy w kierunku magnesów. Możemy szybko się przekonać, że niektóre spinacze przyczepiają się do magnesów znacznie szybciej niż inne.




Nasz niekwestionowany zwycięzca - magnes podkowiasty ;-)




Drugie miejsce zajął nasz magnetyczny klocek ;-)



Zawody zdecydowanie przegrał nasz najmniejszy zawodnik - magnes neodymowy. Oczywiście tak, jak w trakcie przyzwoitych zawodów zwycięzcy zostali obdarowani medalem. Antek nie chciał jednak słyszeć, by któryś z magnesów został pominięty, stąd ten medal za czwarte miejsce ;-)


Zabawa zabawą, ale przy okazji dowiedzieliśmy się kilku istotnych rzeczy. Im większy magnes tym większa jest siła, z którą działa na inne przedmioty. Antek dowiedział się także, że ową tajemniczą siłę, która powoduje, że spinacze przesuwają się szybko w kierunku magnesów nazywamy siłą magnetyczną. Powiedzieliśmy sobie także, że siła przyciągania magnesu zależy od tego, jak daleko znajduje się dany przedmiot od magnesu ;-)

Mam nadzieję, że podobały się Wam nasze wstępne magnetyczne zabawy ;-) Jutro zapraszamy na ciąg dalszy. Zdradzę Wam, że w sumie przeprowadziliśmy już ponad 14 doświadczeń i jeszcze nam mało :-)

Pozdrawiamy bardzo bardzo magnetycznie ;-)))))

Tych, którzy nie mieli okazji zapisać się na nasze, mam nadzieję, atrakcyjne rozdawajki serdecznie zapraszamy !!!! Można to jeszcze zrobić klikając w poniższe linki:

- Walentynkowa Rozdawajka
- Rozdawajka Montessoriańska czyli darmowy kurs Montessori, prowadzony przez Karen Tyler +12 Montessoriańskich albumów ;-)



Montessori Monday

8 komentarzy:

  1. Ewo, bardzo dziękuję Ci za szczegółowy opis do eksperymentów z magnesem. Już dawno chciałam się za to zabrać. Teraz będzie mi łatwiej się zorganizować. Czy możesz napisać czy kupowałaś jakiś gotowy zestaw do eksperymentów magnetycznych? Jeśli tak, to jaki warto wybrać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marto,
      Niestety, te "gotowce", które chciałabym mieć, przekraczają moje możliwości finansowe. Ciekawe zestawy plasują się w granicach 300-500 zł. Z gotowych elementów, polecam magnesy i kompas, które kupiłam z jednej z moich ulubionych stron edukacyjnych: www.betzold.pl

      Pozdrawiam ciepło
      Ewa

      Usuń
  2. Wow! Dzięki! :-)
    Moja córka chyba już w wieku 3 lat umiała powiedzieć "ferromagnetyk" ;-)
    I to ona odkryła, że nasze drzwi wejściowe są ferromagnatyczne ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tylko potwierdza dobrze znaną tezę, że małe dzieci mają wyjątkowy chłonny umysł ;-)

      U nas też pojawią się: ferromagnetyki, paramagnetyki i diamagnetyki:-)A że dodatkowo nadprzewodnictwo jest obiektem badań mojego męża pewnie i w tym kierunku niedługo podążymy. Zapraszamy serdecznie ;-)

      Pozdrawiam ferromagnetycznie ;-)))

      Usuń
  3. witam

    jestem pod wrażeniem Pani, Pani dzieci i tego co robicie, ja również staram się rozwijać mojego synka (19 miesięcy) wszechstronnie, ale bardzo podobają mi się te projekty Montessori, o których u Pani czytam. Chciałabym tez zacząć, ale nie wiem, jak się zabrać. Od czego najlepiej wystartować? My dotąd stosowaliśmy karty wg Domana do matmy i czytania, uczymy się angielskiego, ale co do reszty,nie mam jakoś planu.. Na pewno Pani strona będzie dla mnie inspiracją:) zapraszam na mój blog: www.daremjest.blogspot.com pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  4. Your activities are so attractive and inviting! I love your detailed photos and explanations! Thanks so much for linking to Montessori Monday. I pinned your post to my Kids' Science Activities Pinterest board at http://pinterest.com/debchitwood/kids-science-activities/

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo dziękujemy za tak szczegółowy opis eksperymentów z magnesami! Pozdrawiamy serdecznie z Londynu!

    OdpowiedzUsuń
  6. Appreciation to my father who shared with me concerning this web site,
    this webpage is actually awesome.

    OdpowiedzUsuń

Thanks for visiting my blog. I love to read your comments so if you have time and like what you have read leave me one.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...