niedziela, 8 stycznia 2012

Montessoriańskie "Wężowidło" - Dodawanie dynamiczne, część II

Dzisiaj kontynuacja naszych 'wężowych' przygód matematycznych, a mianowicie druga z czterech prezentacji. Jak sama nazwa wskazuje, tym razem cały proces jest dużo bardziej dynamiczny. Ze względu na mnogość kombinacji, każdy ułożony wąż jest jedyny w swoim rodzaju i chyba to przesądza, o tym, że w naszym domu jest drugim, po matematycznym MEMO, najczęściej używanym materiałem ;-)


PREZENTACJA NR 2 - DODAWANIE DYNAMICZNE


Prosimy dziecko o ułożenie kolorowego węża z dowolnie wybranych elementów z pudełeczka z czerwoną pokrywką.



Następnie tak jak w przypadku pierwszej prezentacji zamieniamy kolorowego węża na węża złotego.




Sprawdzamy poprawność wykonania zadania zgodnie z procedurą z pierwszej prezentacji. Przy tworzeniu dziesiątek z poszczególnych składników zauważymy, że będziemy musieli wymienić posiadane koraliki na inne tak, aby móc dopełnić poszczególne dziesiątki. Żeby było wszystko było jasne przyjrzyjmy się poniższemu przykładowi.




Jak widać na zdjęciu, Kuba w celu dopełnienia jednej z dziesiątek wybrał pręcik z 4 koralikami. W zbiorze koralików do wymiany, nie ma jednak pręcika z 6 koralikami. Kuba posiada jednak pręcik z 2 koralikami i pręcik z 4 koralikami. Następuje wymiana. Do pudełeczka z czerwoną pokrywka, trafiają pręciki z 2 i 4 koralikami, a zabrany zostaje pręcik z 6 koralikami. Teraz można spokojnie dopełnić 10.

W trakcie zamiany węża kolorowego na złotego, może się zdarzyć, że wąż nie będzie idealnie złoty tzn. na końcu będzie znajdował się pręcik z czarno-białych schodków. W trakcie sprawdzania poprawności zadania, taki pręcik dopełniamy tyloma koralikami, ile znajduje się na czarno-białym pręciku. W naszym wypadku był to pręcik z 9 koralikami.



Jeżeli spojrzycie na zdjęcie, zobaczycie, że do uzupełnienia czarno-białej 9, mamy tylko 3 pręciki z 3 koralikami. Zamieniamy je na jeden pręcik z 9 koralikami. Jeżeli wszystko się zgadza i po wymianie nie został nam żaden zbędny koralik i nic nam nie brakuje, możemy być pewni, że zadanie zostało wykonane prawidłowo.




Oczywiście wymiana koralików w trakcie sprawdzania może mieć także inny charakter. Spójrzmy na poniższe zdjęcie.



Do uzupełnienia 10, Kuba wybrał pręcik z 4 koralikami. W swoim zbiorze do wymiany nie posiada jednak pręcika z 6 koralikami, ani sumy koralików, która dawałaby 6. W tej sytuacji, Kuba musi wymienić posiadany pręcik z 9 koralikami na 1 pręcik z 6 koralikami i 1 pręcik z 3 koralikami. Teraz spokojnie może dopełnić 10.

Strasznie trudno cały ten proces opisać, ale gwarantuje, że w praktyce jest to znacznie prostsze:-)

Miłego „Wężowania” :-)

4 komentarze:

  1. Świetna zabawa... chyba "wypożyczę" sobie jakieś starsze dziecko, żeby przetestować:)
    U mnie niestety sesja i brak czasu na produkcję nowych pomocy :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem nieustająco zachwycona Waszymi matematycznymi zabawami!Buziaki!

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję!!! Mam nadzieję, że nadal będziesz nas uczyć matematycznych zabaw Montessori. Będę czekać ;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Aniu,
    Trzymam kciuki za udana sesję ;-)))

    Grażko,
    Ja ciągle jestem pod nieustającym wrażeniem Twojej kreatywności. Zabawy z podglądaniem przez dziurkę zdominowały cały dzisiejszy dzień;-) Dziękuję ;-)

    Madziu,
    Jak mawiają nasi anglojęzyczni przyjaciele: "I'll do my best" ;-)

    Uściski ;-)
    Ewa

    OdpowiedzUsuń

Thanks for visiting my blog. I love to read your comments so if you have time and like what you have read leave me one.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...