Prośby o propozycje zabaw matematycznych pojawiają się bardzo często w Waszych mailach. Nie zawsze jestem w stanie na nie odpisać od razu, nad czym ubolewam ;-(, dlatego też postanowiłam, że na niektóre mailowe pytania i prośby postaram się odpowiedzieć tutaj, na blogu:-) Na dzień dzisiejszy wydaje mi się to jedynym racjonalnym rozwiązaniem. Mam nadzieję, że ta forma też będzie Wam odpowiadać:-) Mam jeszcze tylko jedną, małą prośbę, jeżeli macie pytanie dotyczące edukacji czy czegoś, co nie jest kwestią osobistą, byłabym wdzięczna za pozostawianie takiego pytania w formie komentarza pod konkretnym postem. Ze względu na niewielką ilość wolnego czasu, musiałam sobie narzucić ścisłą priorytezację rzeczy, które muszę załatwić i przyznam szczerze, że maile, które z zasady zabierają więcej czasu, staram się odkładać na chwile,w których teoretycznie powinnam mieć więcej czasu. A ponieważ z reguły to tylko mrzonka - wniosek nasuwa się sam. Mam nadzieje, że zrozumiecie :-)
Skoro techniczne sprawy zostały już omówione, nadszedł czas przejść do meritum sprawy, czyli do naszych zabaw matematycznych :-)Jak zwykle, linki z materiałami do pobrania znajdziecie na dole strony:-)
Skoro techniczne sprawy zostały już omówione, nadszedł czas przejść do meritum sprawy, czyli do naszych zabaw matematycznych :-)Jak zwykle, linki z materiałami do pobrania znajdziecie na dole strony:-)
ZABAWA NR 1 - MATEMATYCZNE MEMO "10"
CEL: Ćwiczenie spostrzegawczości, rozkład liczby 10 na składniki.
FORMA: Memo
Tak, jak w klasycznej zabawie "Memo", układamy kartoniki z liczbami z zestawu I, liczbą do dołu. Zaczyna najmłodszy zawodnik - odkrywa dwa dowolnie wybrane kartoniki. Jeżeli ich suma daje liczbę dziesięć, zawodnik zabiera parę i zyskuje prawo do dodatkowej kolejki. Jeżeli liczby na kartonikach nie dają 10, zawodnik odkłada kartoniki na miejsce, a prawo do odkrywania kartoników przechodzi na przeciwnika. Zabawa ma dwa warianty: łatwiejszy i trudniejszy. W wersji łatwiejszej, kartoniki tworzące prawidłową parę posiadają taką samą kolorystyczną obwódkę. W wersji bardziej zaawansowanej wszystkie obwódki są czarne. Zakres wiekowy, hmmm..., właściwie bez ograniczeń ;-) Antolek, obecnie 28 miesięczny szkrab, uwielbia nasze matematyczne memo i radzi sobie bardzo przyzwoicie. Oczywiście, dla niego, zabawa polega na wyszukiwaniu kolorystycznych par, ale przy okazji odkrywania poszczególnych kartoników ćwiczymy nazwy poszczególnych cyfr. Kiedy trafi się para mówię np.: "8 i 2 daje 10" bez żadnego zbędnego tłumaczenia. Kiedyś, kiedy przyjdzie Antolkowy czas na rozkładanie liczb na poszczególne składniki, może będzie mu łatwiej :-)
FORMA: Memo
Tak, jak w klasycznej zabawie "Memo", układamy kartoniki z liczbami z zestawu I, liczbą do dołu. Zaczyna najmłodszy zawodnik - odkrywa dwa dowolnie wybrane kartoniki. Jeżeli ich suma daje liczbę dziesięć, zawodnik zabiera parę i zyskuje prawo do dodatkowej kolejki. Jeżeli liczby na kartonikach nie dają 10, zawodnik odkłada kartoniki na miejsce, a prawo do odkrywania kartoników przechodzi na przeciwnika. Zabawa ma dwa warianty: łatwiejszy i trudniejszy. W wersji łatwiejszej, kartoniki tworzące prawidłową parę posiadają taką samą kolorystyczną obwódkę. W wersji bardziej zaawansowanej wszystkie obwódki są czarne. Zakres wiekowy, hmmm..., właściwie bez ograniczeń ;-) Antolek, obecnie 28 miesięczny szkrab, uwielbia nasze matematyczne memo i radzi sobie bardzo przyzwoicie. Oczywiście, dla niego, zabawa polega na wyszukiwaniu kolorystycznych par, ale przy okazji odkrywania poszczególnych kartoników ćwiczymy nazwy poszczególnych cyfr. Kiedy trafi się para mówię np.: "8 i 2 daje 10" bez żadnego zbędnego tłumaczenia. Kiedyś, kiedy przyjdzie Antolkowy czas na rozkładanie liczb na poszczególne składniki, może będzie mu łatwiej :-)
Po skończonej rozgrywce należy odpowiednio zaprezentować swoje trofea czyli zdobyte pary. Kuba uwielbia ten moment, z jednego prostego powodu, przeważnie to on jest zwycięzca. Ja wcale nie nie narzekam, bo to kolejna wspaniała okazja, by przećwiczyć rozkład liczby 10 na składniki. Samo memo, stanowi wspaniałe uzupełnienie zabaw z Montessoriańskim Wężowidłem o którym pisałam parę dni temu ;-)
ZABAWA NR 2 - MATEMATYCZNE MEMO "20"
CEL: Ćwiczenia spostrzegawczości, rozkład liczby 20 na składniki
FORMA: memo
PRZEBIEG ZABAWY: tak, jak w przypadku matematycznego memo"10"
FORMA: memo
PRZEBIEG ZABAWY: tak, jak w przypadku matematycznego memo"10"
ZABAWA NR 3 - MATEMATYCZNA WOJNA
CEL: Utrwalanie pojęcia liczb 1-20, ćwiczenie pojęć: "większy od", "mniejszy od", "równy"
FORMA : zabawa karciana
Tak, jak w klasycznej grze karcianej w "wojnę", zawodnicy otrzymują równą ilość kartoników. Każdy zawodnik wyciąga jedną kartę ze swojej tali i układa ją tak, aby liczba na kartoniku była dobrze widoczna. Z reguły najmłodszy zawodnik określa czy liczba/cyfra na jego kartoniku jest większa, mniejsza czy równa liczbie/cyfrze na kartoniku przeciwnika. Jeżeli dochodzi do remisu, układa się karty jak w klasycznej grze w 'wojnę". Zwycięzca pojedynku zabiera wszystkie odkryte karty. Zakres wiekowy: bez ograniczeń ;-) W tą grę moi chłopcy lubią grać wspólnie. Antek jest szczęśliwy, że może brać udział w "dorosłej" zabawie i zadowala się wykładaniem kart i okrzykami "wojna", "wojna" :-) Do Kuby należy reszta ;-) Ponieważ obaj bardzo tę zabawę lubią, ja zyskałam dodatkowy czas na oddech :-) Nie muszę dodawać, jak bardzo lubię tę zabawę :-))) W zabawie wykorzystujemy wszystkie zestawy, zarówno te z kolorowymi obwódkami, jak i te bez obwódek;-)
FORMA : zabawa karciana
Tak, jak w klasycznej grze karcianej w "wojnę", zawodnicy otrzymują równą ilość kartoników. Każdy zawodnik wyciąga jedną kartę ze swojej tali i układa ją tak, aby liczba na kartoniku była dobrze widoczna. Z reguły najmłodszy zawodnik określa czy liczba/cyfra na jego kartoniku jest większa, mniejsza czy równa liczbie/cyfrze na kartoniku przeciwnika. Jeżeli dochodzi do remisu, układa się karty jak w klasycznej grze w 'wojnę". Zwycięzca pojedynku zabiera wszystkie odkryte karty. Zakres wiekowy: bez ograniczeń ;-) W tą grę moi chłopcy lubią grać wspólnie. Antek jest szczęśliwy, że może brać udział w "dorosłej" zabawie i zadowala się wykładaniem kart i okrzykami "wojna", "wojna" :-) Do Kuby należy reszta ;-) Ponieważ obaj bardzo tę zabawę lubią, ja zyskałam dodatkowy czas na oddech :-) Nie muszę dodawać, jak bardzo lubię tę zabawę :-))) W zabawie wykorzystujemy wszystkie zestawy, zarówno te z kolorowymi obwódkami, jak i te bez obwódek;-)
ZABAWA NR 4 - "SKAKANKA MATEMATYCZNA"
CEL:Uzupełnianie ciągu liczbowego według określonego warunku, kontynuowanie rytmu
FORMA: Uzupełnianka
Ta zabawa, to wspaniałe uzupełnienie klasycznych Montessoriańskich ćwiczeń z krótkimi łańcuszkami liczbowymi. Pomaga dziecku w pamięciowym opanowaniu ciągów liczbowych i jest wstępem do pamięciowego opanowania tabliczki mnożenia. Dla zainteresowanych, w krajach anglojęzycznych ćwiczenie to figuruje pod pojęciem "skip counting". Przy pomocy naszych zestawów możecie ćwiczyć liczenie co 2, 3, 4, 5, w zakresie do 20. Układamy 2-3 pierwsze karty i prosimy dziecko o uzupełnienie, dając mu do wyboru, także 2-3 karty. Na zdjęciu przykład z liczeniem co 2.
FORMA: Uzupełnianka
Ta zabawa, to wspaniałe uzupełnienie klasycznych Montessoriańskich ćwiczeń z krótkimi łańcuszkami liczbowymi. Pomaga dziecku w pamięciowym opanowaniu ciągów liczbowych i jest wstępem do pamięciowego opanowania tabliczki mnożenia. Dla zainteresowanych, w krajach anglojęzycznych ćwiczenie to figuruje pod pojęciem "skip counting". Przy pomocy naszych zestawów możecie ćwiczyć liczenie co 2, 3, 4, 5, w zakresie do 20. Układamy 2-3 pierwsze karty i prosimy dziecko o uzupełnienie, dając mu do wyboru, także 2-3 karty. Na zdjęciu przykład z liczeniem co 2.
ZABAWA NR 5 - LICZBOWE HISTORIE
CEL: Utrwalanie pojęcia liczb w zakresie od 0-20, ćwiczenie usprawniające pamięć i wyobraźnię, doskonalenie umiejętności uważnego słuchania, ćwiczenia mięśni brzucha(ze względu na salwy śmiechu, które towarzyszą zabawie)
FORMA: Układanka
To najprostsza zabawa jaka znam, a daje tyle radości i przy okazji jest wielce pożyteczna więc często ją wykorzystujemy jako przerywnik w bardziej skomplikowanych zabawach ;-) Po raz pierwszy widziałam ją chyba u Grażki :-)Zawodnicy wykładają po kolei karty. Wykładając kartę, zawodnik musi jednocześnie wymyślić kawałek historii zawierającej daną liczbę. Następna osoba powtarza historię poprzednika i dodaje swój kawałek. Zabawa trwa, aż do wyczerpania kart lub błędu jednego z przeciwników. Zakres wiekowy: bez ograniczeń
FORMA: Układanka
To najprostsza zabawa jaka znam, a daje tyle radości i przy okazji jest wielce pożyteczna więc często ją wykorzystujemy jako przerywnik w bardziej skomplikowanych zabawach ;-) Po raz pierwszy widziałam ją chyba u Grażki :-)Zawodnicy wykładają po kolei karty. Wykładając kartę, zawodnik musi jednocześnie wymyślić kawałek historii zawierającej daną liczbę. Następna osoba powtarza historię poprzednika i dodaje swój kawałek. Zabawa trwa, aż do wyczerpania kart lub błędu jednego z przeciwników. Zakres wiekowy: bez ograniczeń
ZABAWA NR 6 - ZNIKAJĄCE LICZBY
CEL: Utrwalanie pojęcia liczby w zakresie od 0-20, ćwiczenie usprawniające pamięć
FORMA: Układanka
Kolejna zabawa dla dużych i małych. W zależności od wieku i możliwości zawodnika wykładamy od 2-6 kartoników i układamy je w rzędzie od lewej do prawej. Zawodnik ma kilka chwil na zapamiętanie układu liczb w rzędzie. Następnie zawodnik odwraca się tak, aby nie widzieć tego, co robi jego przeciwnik, który w tym czasie odwraca od 1-4 kartoników cyfrą/liczbą do dołu. Zadaniem zawodnika jest odgadnąć jakie cyfry/liczby zniknęły ( wersja łatwiejsza) i dodatkowo wskazać ich pierwotne miejsca w szeregu (wersja trudniejsza) :-) Antek obecnie pracuje z 3 kartonikami, Kuba z 6.
FORMA: Układanka
Kolejna zabawa dla dużych i małych. W zależności od wieku i możliwości zawodnika wykładamy od 2-6 kartoników i układamy je w rzędzie od lewej do prawej. Zawodnik ma kilka chwil na zapamiętanie układu liczb w rzędzie. Następnie zawodnik odwraca się tak, aby nie widzieć tego, co robi jego przeciwnik, który w tym czasie odwraca od 1-4 kartoników cyfrą/liczbą do dołu. Zadaniem zawodnika jest odgadnąć jakie cyfry/liczby zniknęły ( wersja łatwiejsza) i dodatkowo wskazać ich pierwotne miejsca w szeregu (wersja trudniejsza) :-) Antek obecnie pracuje z 3 kartonikami, Kuba z 6.
ZABAWA NR 7 - PROSTE DODAWANIE
CEL: Praktyka w dodawaniu w zakresie od 0-20
Do zabawy potrzebne są dwa zestawy liczb od 0-20. Pierwszy zawodnik wykłada swój kartonik na matę i głośno podaje cyfrę/liczbę np "6". Drugi zawodnik dokłada swój kartonik np. "10", po czym stwierdza:" 6+10 = ....?" Zadaniem przeciwnika jest podanie odpowiedniej sumy. Za dobra odpowiedz otrzymujemy 1 pkt, za złą -1. Zawodnicy podają sumę na zmianę. Gramy do utraty chęci i zapału :-)
Do zabawy potrzebne są dwa zestawy liczb od 0-20. Pierwszy zawodnik wykłada swój kartonik na matę i głośno podaje cyfrę/liczbę np "6". Drugi zawodnik dokłada swój kartonik np. "10", po czym stwierdza:" 6+10 = ....?" Zadaniem przeciwnika jest podanie odpowiedniej sumy. Za dobra odpowiedz otrzymujemy 1 pkt, za złą -1. Zawodnicy podają sumę na zmianę. Gramy do utraty chęci i zapału :-)
ZABAWA NR 8 - ORIENTACJA
CEL: Ćwiczenie orientacji na macie/kartce. Ćwiczenie pojeć: "lewo", "prawo", "góra", "dół" (wersja łatwiejsza) oraz pojęć takich jak "prawy górny róg", "lewy górny róg", "prawy dolny róg", "lewy dolny róg" "na brzegu " "na środku" (w wersji trudniejszej). Ćwiczenie w określaniu kierunków i wykonywaniu poleceń.
Zaczyna najmłodszy zawodnik, losuje dla siebie kartonik, nazywa liczbę/cyfrę, która się na nim znajduje i umieszcza go zgodnie z poleceniem przeciwnika ( plecenia w zakresie jak w celu). Jeżeli zdarzy się tak, że w tym samym miejscu obok siebie znajdą się 2 kartoniki osoba, która wykonuje polecenia dodatkowo może zdobyć punkt, podając ich sumę.:-)
Zaczyna najmłodszy zawodnik, losuje dla siebie kartonik, nazywa liczbę/cyfrę, która się na nim znajduje i umieszcza go zgodnie z poleceniem przeciwnika ( plecenia w zakresie jak w celu). Jeżeli zdarzy się tak, że w tym samym miejscu obok siebie znajdą się 2 kartoniki osoba, która wykonuje polecenia dodatkowo może zdobyć punkt, podając ich sumę.:-)
ZABAWA NR 9 - DODAWANIE Z REFLEKSEM
CEL: praktyka w dodawaniu, ćwiczenia w rozkładzie liczby 10 na składniki , ćwiczenie refleksu i spostrzegawczości.
FORMA: Układanka
Talie kartoników tasujemy i rozdajemy po równo między zawodników. Każdy z nich wykłada po jednym kartoniku układając je w rządek. Zawodnicy na zmianę podają sumę swoich kartoników. Po zagrywce kartoniki zostają na miejscu. Jeżeli przy kolejnym rozdaniu, któryś z zawodników zauważy, że jakieś dwie dowolne liczby dają sumę 10, głośno krzyczy"stop 10" wskazuje liczby zgarniając dodatkowy punkt. Kartoniki ze "stopa" wracają do gry. Resztę kartoników zsuwa się ponownie tak, aby między nimi nie było pustych przestrzeni. Rozgrywka stosunkowo szybka, ale sprawiająca dzieciom dużo radości: -)
FORMA: Układanka
Talie kartoników tasujemy i rozdajemy po równo między zawodników. Każdy z nich wykłada po jednym kartoniku układając je w rządek. Zawodnicy na zmianę podają sumę swoich kartoników. Po zagrywce kartoniki zostają na miejscu. Jeżeli przy kolejnym rozdaniu, któryś z zawodników zauważy, że jakieś dwie dowolne liczby dają sumę 10, głośno krzyczy"stop 10" wskazuje liczby zgarniając dodatkowy punkt. Kartoniki ze "stopa" wracają do gry. Resztę kartoników zsuwa się ponownie tak, aby między nimi nie było pustych przestrzeni. Rozgrywka stosunkowo szybka, ale sprawiająca dzieciom dużo radości: -)
Oczywiście na koniec tak jak obiecałam link do matematycznych materiałów znajduje się TUTAJ :-)
A może macie jeszcze jakieś pomysły na modyfikacje??? Chętnie się o nich dowiemy :_)W między czasie zapraszam na matematyczny BLOG HOP wystarczy kliknąć w banerek ;-)
Pozdrawiamy bardzo matematycznie :-)
no tak, czyli mail do nas został odłożony :( szkoda, ale rozumiem - w każdym razie karty ściągnięte:) Dzięki!!!
OdpowiedzUsuńKochana K,
OdpowiedzUsuńTo nie tak jak myślisz :-(
rewelacja! proste w przygotowaniu i tyle mozliwości. czytam kazdy wpis z nieukrywanym podziwem!!! Magda Jarysz
OdpowiedzUsuńŚwietne!
OdpowiedzUsuńPozdrawiam
Ewo! a my właśnie bawiliśmy się w niektóre z tych zabaw Twoimi liczbowymi kartami świątecznymi. Dla dwulatka to była jeszcze łatwiejsza wersja i bardzo mu się podobało! Jeszcze raz dziękuję Ci za... wszystko:)
OdpowiedzUsuńDziewczyny dziękuję :-) Bardzo mi miło, że materiały na coś się przydały :-)
OdpowiedzUsuńK, dziękuję za maila - ulżyło mi :-) Ciesze się, że rozumiesz, to wiele dla mnie znaczy:-)
Uściski dla chłopców i męża
Ewa
Ja trochę w innej kwestii.Dlaczego nie robi Pani tzw sensory tub ? Z Pani pomysłami na pewno byłyby interesujace;) Z wyrazami podziwu dla Antosiowych zdolności śle noworoczne pozdrowienia!:)
OdpowiedzUsuńDziękujemy za pomysły zabaw matematycznych!Jakoś ostatnio z mało czym się wyrabiam więc szczególnie ucieszyła mnie prostota wykonania "pomocy":)
OdpowiedzUsuńŚwietne pomysły
OdpowiedzUsuńSensory Tub to fantastyczne uzupełnienie zabaw stymulujących zmysły. Niestety do ich przygotowania potrzeba wielu drobnych elementów, które gdzieś trzeba przechowywać ;-( Niestety ja nie mam na nie miejsca. Już tak nie mieszczę się prawie ze swoimi materiałami w granicach swoich szaf i kartonów ;-) Po drugie, jest to przedsięwzięcie dość kosztowne ;-( By było w miarę atrakcyjne trzeba by zmieniać je, w najlepszym wypadku, raz na miesiąc ;-(. No i jeszcze czas potrzebny na wymyślenie i stworzenie spójnych tematycznych całości. Ja się po prostu nie wyrabiam ;-)
OdpowiedzUsuńDla szukających inspiracji: blog Counting Coconuts, ma wspaniałe propozycje tematycznych "Sensory Tubs". Warto tam zajrzeć szukając inspiracji.
Pozdrawiam
Ewa
Grażko,
OdpowiedzUsuńTak,w tych zabieganych czasach,prostota okazuje się kluczem do sukcesu :-)
Pozdrawiam
Justyno,
Dziękuje
swietne pomysły na pewno wykorzystam :)
OdpowiedzUsuńbrakuje mi informacji o wieku dziecka, w ktorym optymalnie mozna zaproponowac taka zabawe. da rade uzupelnic?
OdpowiedzUsuńczy da rade uzupelnic o informacje o wieku dziecka, w ktorym warto zapropnowac taka zabawe?
OdpowiedzUsuń