Strony

piątek, 10 lutego 2012

Magnetyczna sztuczka. Proste eksperymenty dla dzieci - Magnetyzm część II




Z poprzednich doświadczeń dowiedzieliśmy się już czym są magnesy i siła magnetyczna. Nauczyliśmy się rozpoznawać przedmioty magnetyczne i niemagnetyczne. Dowiedzieliśmy się także od czego zależy siła danego magnesu. Celem dzisiejszego doświadczenia, będzie sprawdzenie czy siła magnetyczna może oddziaływać na przedmioty przez pewne materiały, chociażby takie jak szkło.


Do przeprowadzenia doświadczenia potrzebne będą:
- tacka do prezentacji,
- duży szklany słoik,
- pojemniczek z wodą,
- spinacze lub inne magnetyczne przedmioty,
- magnes

Dobrze jest mieć także jakiś papierowy ręcznik w odwodzie na wypadek wodnych rozchlapanek.

Wszystko ustawiamy na tacy tak, jak na powyższym zdjęciu. Zapraszamy malucha do stołu. Jeżeli dziecko ma za sobą praktykę w nalewaniu prosimy, by przelało wodę do słoiczka, do ok 3/4 jego wysokości. Możemy markerem zaznaczyć na słoiku linię graniczną. Następnie, prosimy smyka, by do słoiczka wrzucił kilka spinaczy lub innych magnetycznych elementów, które przygotowaliśmy.





Zwracając sie do dziecka z zatroskaną miną mówimy:" Ojej, ja tak bardzo nie lubię moczyć sobie rąk! Ciekawe jak my teraz wyciągniemy te spinacze z wody? Masz może jakiś pomysł?" Gwarantuję Wam, że w pierwszym odruchu jest szansa, że dziecko zaoferuje Wam swoją pomoc i jego ręka powędruje do słoika. Jeżeli jesteście jednym ze szczęśliwych posiadaczy takiego małego "pomocnika" -ja jestem ! - nie pozostaje Wam nic innego, jak podziękować za troskę i delikatnie zasugerować, żę zależy Wam jednak na tym, by zrobić to bez zamaczania rąk ;-).






Jeżeli maluch nie ma pomysłu, wskazujemy na pojemniczek z magnesem i zwracając się do dziecka mówimy: " Ciekawe czy ten magnes, który potrafi przyciągać różne metalowe przedmioty, mógłby nam pomóc?" Bierzemy magnes i delikatnie przykładamy go do ścianki słoika, możliwie jak najbliżej naszego spinacza. Kiedy spinacz i magnes złapią kontakt, delikatnie przesuwamy magnes do góry. Mój Antolek, aż klasnął w rączki z zadowolenia. Kiedy spinacz wynurzy się z wody, możemy delikatnie wyłożyć go ze słoika, nie zanurzając w niej rąk ;-) Z zadowoleniem odkładamy wyłowiony spinacz. Wasz maluch nie będzie się mógł doczekać swojej kolejki. A później, będzie już tylko niestrudzenie wkładał i wyciągał spinacze. U nas trwało to tyle czasu, że spokojnie zdążyłam ugotować obiad ;-)





Nic nie stoi na przeszkodzie, by do doświadczenia zaprosić brata ;-)




Można także zorganizować zawody w wyciąganiu spinaczy na czas :-)



Podsumowując, dowiedzieliśmy się, że magnes to naprawdę wyjątkowy przedmiot. Potrafi przyciągać metalowe przedmioty zanurzone w wodzie i takie, od których dzieli go warstwa szkła. Dzięki tym właśnie właściwością magnesy świetnie sprawdzają się w w pracach wykonywanych pod wodą, gdzie używa się ich w trakcie napraw różnych konstrukcji. Zazwyczaj przytrzymują wtedy narzędzia i kable. ;-)

W planach mamy powtórzenie doświadczenia z metalowym pojemnikiem. Będzie to okazja, by zbadać, czy materiały magnetyczne wzmacniają czy osłabiają działanie siły magnetycznej magnesu ;-)


Dzisiaj już pięknie się kłaniamy i na jutro zapraszamy ;-)

Montessori Monday




6 komentarzy:

  1. I love this! What a great extension from the magnetic/non-magnetic work. I will definitely set this up in my classroom! Thanks for sharing! :)
    Cheers,
    Sasha

    OdpowiedzUsuń
  2. O jakie fajne! Kradniemy :), bo wlasnie eksperymentujemy z magnesami. Dzięki Ewa

    OdpowiedzUsuń
  3. My też dziś z magnesami eksperymentowałyśmy ale na sucho. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. I love it ... what a fun science activity! Thanks for linking up with Montessori Monday. I pinned it to my Kids' Science Activities Pinterest board. Deb @ LivingMontessoriNow.com

    OdpowiedzUsuń
  5. (fajne) robiliśmy takie coś w szkole!

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo fajne doświadczenie dla dzieciaków! Gratuluję pomysłu!

    OdpowiedzUsuń

Thanks for visiting my blog. I love to read your comments so if you have time and like what you have read leave me one.